חודש הסליחה והתפילה: שרידים מפוארים בגליל

אהרון גולדהבר No Comments on חודש הסליחה והתפילה: שרידים מפוארים בגליל

לכבוד חודש אלול אנחנו יוצאים לסיור ומתחקים על עקבותיהם של בתי הכנסת ששרדו מהתקופות השונות בגליל היפה • "אל גליל אשרייך ארץ הגליל"

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לכבוד חודש הסליחות והתפילות נקדיש את סדרת הכתבות והסקירות לטובת בתי הכנסת העתיקים שנתגלו בארץ ישראל למעלה ממאה בתי כנסת ורובם הגדול נמצאו בגליל ומהווים מקור בלתי נדלה ועשיר למחקרים ולימוד אורחות החיים והתרבות הקדומה של יהודי ארץ ישראל.

כעת נצפין אל יער ביריה הסמוכה לצפת בדרכי היער הפתלתלות מסתתרת לה העיירה היהודית הקדומה נבוריה, שבה פעלו ולמדו התנאים הקדמונים ואמוראי ארץ ישראל הגליל במאה השלישית ועד השישית ידע פריחה תרבותית יהודית, וחי החברה והרוח היהודיים פעמו ושגשגו בשלווה ובנחת ניכרים הם על פי עושר הבניה ותרומתם של כל בני הקהילה לעניים ולבנין בתי הכנסיות.

IMG-20170827-WA0075

בית הכנסת בנבוריה נבנה בפאר והדר על גמלוני האבן והשערים נחצבו ונחרטו אלמנטים צמחיים כמו אשכול ענבים וכן אריות ואפילו ארנבת חרותה על בסיס אחד העמודים ומעל שער בית הכנסת נחקק לעולמים הכתובת המנציחה את תורמי בית הכנסת ותקופתם "למספר ארבע מאות ותשעים וארבע שנה לחורבן הבית נבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן" כלומר נבנה בשנת 564 לספירה בזמן שלטונם (סרר = שררה) של חנינא בן ליזר ולוליאנה בן יודן.

IMG-20170827-WA0074

עוד בסביבה:
מעיין נבוריה ובו בוסתן עצי פרי ומקום נעים לפוש, כבשן סיד מהתקופה, פתח מנהרת מילוט , כמו שבימינו לכל בית בונים חדר ממ"ד למקרה חירום, כך בעת העתיקה בצמוד לכל מבנה ציבור כרו מנהרת מילוט ומחילות מסתור מפני התנפלות אויב או פורעים.

דרכי הגעה:
בעליה מעמוקה לכיוון צפת, באמצע הדרך מבחינים בשילוט המורה לכיוון בית הכנסת העתיק נבוריה, נסיעה של מספר קילומטרים בכביש יער צר שאינו מתאים לאוטובוסים יש לעצור ברחבה שלפני בית הכנסת.

הכותב: אהרון גולדהבר – יועץ ומתכנן טיולי v.i.p
0505561920



0 תגובות